SAS Forum NL 2015

SAS FORUM NL 2015 – NBC Congrescentrum Nieuwegein
6 OKTOBER 2015 

Muzikale Innovatie

Data en analyses gebruiken om echt innovatief te zijn
De 2015-editie van SAS Forum Nederland had als thema ‘Accelerate Innovation’. Ofwel het benutten van de immense hoeveelheid data, krachtige analytics en schaalbare technologie om te versnellen en innoveren. De grootste zaal van het NBC Congrescentrum bood maar net genoeg zitplaatsen voor de ruim 1300 deelnemers aan het jaarlijkse SAS gebruikerscongres. Na de opening door Karel Kinders, managing director van SAS Nederland en dagvoorzitter Bas van Werven liet pianovirtuoos Wibi Soerjadi horen waar muzikale innovatie toe kan leiden.

Het was een dag vol met interessante presentaties. Keynote-spreker Marc Huijbregts, Directeur bij Accenture Digital, benadrukte dat mensen zelf de regie voeren over hun in toenemende mate gepersonaliseerde producten, diensten en informatie.

Geen creativiteit zonder data
David Shing, de digitale profeet van internetaanbieder AOL, zette uiteen wat de drie belangrijkste aspecten van revolutionaire technologieën zijn: creativiteit, code en cultuur. Code verandert het gedrag, maar niet de wezenlijke behoefte van de klant. Er is geen creativiteit zonder data. Want data zorgt voor inzichten die ertoe bijdragen dat je door de omgeving en context geïnspireerd raakt om je product of dienst opnieuw uit te vinden.

It’s alOCS Consulting l about data
In de pauzes werd volop bijgepraat op de partnerstands. Zo ook bij de stand van OCS Consulting. Ook bezochten veel deelnemers Talking Points waar ze antwoord kregen op vragen over Analytics & Data Science, Data Management, Fraud & Cyber Security, Customer Intelligence, Risk Management, SAS Hadoop Solutions, Managing SAS Environment en SaasNow.

Lezen leuker maken
Naar eigen zeggen is hij geen lezer, maar desondanks boekt hij al veel succes met een platform à la Spotify en Netflix voor e-books en luisterboeken. Aan het woord is Morten Strunge, CEO van het Deense Mofibo. “We zitten niet in de boekenindustrie, maar in entertainment. Waar lezen oorspronkelijk een projectactiviteit is, zorgen wij ervoor dat het geïntegreerd raakt in het dagelijkse leven.” Hiertoe wordt veel data verzameld over de abonnee en zijn of haar leesgedrag. En die data wordt op alle mogelijke manieren benut om mensen prettiger en meer te laten lezen.

Veel praktijkverhalen
Na de SAS Talks hadden bezoekers een rijke keuze aan subplenaire sessies. Hierbij werden praktijkcases onderbouwd met visieverhalen van domeinexperts. Verder is er aandacht voor het vakgebied van de data scientist en wordt real-time analyse van streaming sensor data uit het IoT inzichtelijk gemaakt.

Innovatie in de boardroom
Dag afsluiter was KNVB-bondsvoorzitter en UEFA bestuurslid Michael van Praag. Hij vertelde openhartig over de gooi die hij deed naar het hoogste ambt in de voetbalwereld. Niet omdat hij zo nodig FIFA-president wilde worden, maar omdat hij het belangrijk vindt dat de organisatie wordt genormaliseerd. Deze ervaring heeft hem nog bewuster gemaakt van de noodzaak om regelmatig bestuurders te ‘verversen’ en nieuwe inzichten te benutten.

Conclusie
De belangrijkste conclusie van SAS Forum 2015 is dat organisaties die willen innoveren zich vooral niet moeten laten weerhouden door de wet van de remmende voorsprong. Want de voorbeelden van bedrijven die data hebben omarmd spreken voor zich. “Data stelt je in staat om anders naar de wereld te kijken. En om een tunnelvisie te verruilen voor een brede visie. Zo kunnen bedrijven accelereren en blijven innoveren.”